איך לקבץ ולסכם עמודה באקסל?

אם אתם מנהלים נתונים באקסל, אתם בוודאי מכירים את הבעיה של אקסל שבו טובעים באלפי שורות, ומחפשים נואשות תשובה לשאלה פשוטה אחת: מהו הסכום הכולל לפי קטגוריה מסוימת?

נראה פה שיטה פשוטה שתאפשר לכם לקבץ ולסכם עמודות בקליק. בואו נצלול לשתי השיטות המרכזיות לעשות זאת:

צריך משהו באקסל?
נחזור אליך תוך 3 שעות.

טבלאות ציר (Pivot Tables) – הדרך המומלצת

זהו הכלי החזק והגמיש ביותר לסיכום נתונים וקיבוצם. הוא מאפשר ליצור טבלה מסכמת בגיליון נפרד, מבלי לשנות את נתוני המקור.

שלבי הפעולה:

  1. בחר את הנתונים: סמן את כל הנתונים בטבלה, כולל הכותרות.
  2. צור טבלה: עבור ללשונית “הוספה” (Insert) ולחץ על “טבלת ציר” (PivotTable). אשר את הפתיחה בגיליון חדש.
  3. הגדר קיבוץ:
    • גרור את השדה שברצונך לקבץ לפיו (למשל, “קטגוריה”) לאזור “שורות” (Rows).
    • גרור את השדה שברצונך לסכם (למשל, “עלות”) לאזור “ערכים” (Values).
  4. בדוק את הסיכום: ודא שהשדה באזור “ערכים” מוגדר כ"סכום" (Sum).

עשיתי על זה מדריך מפורט כאן.

שימוש בנוסחת SUMIF (סכום מותנה) – הדרך הפשוטה יותר

זוהי שיטה מצוינת כאשר אתה רוצה לחשב את הסיכום של קטגוריה ספציפית בתוך תא בודד.

מבנה הנוסחה הכללי:

=SUMIF(טווח שבו נמצאת הקטגוריה, שם הקטגוריה שאותה רוצים לסכם, טווח הערכים שאותם רוצים לחבר)

דוגמה לשימוש:

נניח ששם הקטגוריה הוא בעמודה D והעלות לסיכום היא בעמודה J:

=SUMIF(D:D,"מכולת",J:J)

נוסחה זו מחשבת את סך העלויות של כל הפריטים בקטגוריית “מכולת”.

סיכום ו- איך לעשות קיבוץ לפי ( SUM and GROUP BY ) באקסל

בין אם בחרתם להשתמש בטבלאות ציר (Pivot Tables) לצורך ניתוח גמיש ובין אם העדפתם את הדיוק הממוקד של נוסחת SUMIF לסיכום מותנה באקסל, כעת יש לכם את הכלי לבצע קיבוץ וסיכום עמודות באקסל בצורה יעילה. 2 השיטות האלו הן המפתח למי שרוצה לדעת איך לסכם נתונים לפי קטגוריות באקסל במהירות ולייצר דוחות. בעזרת מה שלמדנו, תוכלו להסביר בקלות איך לקבץ עמודות וסכומים.

צריך משהו באקסל?
נחזור אליך תוך 3 שעות.