הכלכלן וילפרדו פארטו - תמונה מתוך וויקיפדיה
הכלכלן וילפרדו פארטו - תמונה מתוך וויקיפדיה
הכלכלן וילפרדו פארטו - תמונה מתוך וויקיפדיה

הכלכלן והסוציולוג האיטלקי וילפרדו פארטו (המאה ה-19) , ניסח בין שלל הדברים שחקר את חוק פארטו, או בכינויו הידוע חוק 20:80.  זהו לא “חוק” במובן הפשוט של המילה, אלא יותר כלל שמתקיים במקרים רבים.

הרעיון של חוק פארטו הוא שיש 20% מהדברים שגורמים ל-80% מהפעילות , וזה קיים גם להפך, כלומר 80% מהדברים, הם למעשה לא עיקר הפעילות.

בעסקים, הכלל הזה הוא כלי עזר חשוב ביותר, שמאפשר לנו להתמקד בעיקר, ולא בטפל. ויש לזה המון שימושים, אציין רק מספר דוגמאות פשוטות :

  • 20% מהמוצרים אחראים ל-80% מהרווחים
  • 20% מהעובדים מייצרים 80% מהעבודה.
  • 20% מהתלמידים מייצרים 80% מהרעש
  • 20% מהאנשים , הם יזמים, המספקים לשאר ה-80% עבודה (מרד הנפילים…).

וכדומה, ישנם עוד הרבה דוגמאות, וכאמור , הכלל הוא לא כלל “מדעי” במובן הרגיל של המילה, אלא ניתן לומר שהוא מתאר התפלגות שמתרחשת במקרים רבים.

אני אדגים כיצד לבצע ניתוח פארטו על רשימת מכירות, ולמצוא את המוצרים שיוצרים לנו הכי הרבה מכירות.

ואתם - מוזמנים להתאים אותם לצרכים שלכם.

בסוף ההסבר, צירפתי גיליון מלא ב Excel בענן.

אני מניח שטבלת המכירות שלכם, לצורך הפשטות, כוללת שתי עמודות בלבד :

  • שם המוצר

  • כמות המכירות למוצר

    ניתוח פארטו עם Excel - כך נראית הטבלה
    ניתוח פארטו עם Excel - כך נראית הטבלה
    ניתוח פארטו עם Excel - כך נראית הטבלה

 

לצורך ביצוע הניתוח, עלינו לעבור 3 שלבים בלבד:

  • למיין את הטבלה לפי כמות המכירות (גבוה –> לנמוך)
  • להוסיף עמודה של “כמות מכירות מצטברת
  • להוסיף עמודת אחוז מצטבר.

אם נרצה להוסיף גם גרף - יש עוד מספר שלבים בהמשך.

מיון הטבלה לפי כמות המכירות

שלב ראשון - נמיין את הטבלה לפי כמות המכירות.

(מי שיודע למיין, יכול כמובן למיין, ולדלג לשלב הבא)

  • סמנו את הטבלה + הכותרות
  • בלשונית בית לחצו על כפתור מיון וסינון
  • בחרו באפשרות סנן
  • כעת בחץ שנוסף בעמודה כמות המכירות - בחרו באפשרות “מיין מהגדול ביותר לקטן ביותר”

הוספת עמודה “כמות מצטברת”

כעת נוסיף עמודה משמאל לטבלה

  • בשורה הראשונה בעמודה - נרשום פשוט את כמות המכירות בשורה הראשונה
  • החל מהשורה השניה בטבלה - נוסיף את הנוסחה הבאה , ונגרור
=C2+B3

הסבר לנוסחת האקסל :  תא C3 יכיל את המכירות עד כה (=תא C2) ובנוסף את המכירות של המוצר בשורה הנוכחית.

בצורה זו - בכל שורה נוכל לראות את כמות המכירות שהצטברה עד כה.

הוספת תא המכיל את “סך כל המכירות”

כעת נעמוד מתחת לשורה האחרונה בעמודה “כמות המכירות”

ונלחץ על כפתור “סכום אוטומטי”

אקסל יחולל עבורנו נוסחת SUM, שמסכמת את כל המכירות, ואנחנו רק נאשר בלחיצה על ENTER.

להוסיף עמודת “אחוז מצטבר”

כעת, נוסיף עמודה אחוז מצטבר.

בשורה הראשונה - נרשום את הנוסחה הבאה ונגרור

שימו לב שהתא שאני מחלק בו - הוא התא של “סך כל המכירות”, ואת התא הזה קיבעתי בנוסחה באמצעות סימני ה-$

=C2/$B$7

כדאי לסמן את העמודה, ולעצב אותה כ"אחוזים".

חוק פארטו בפעולה

כעת, נסקור את הנתונים שקיבלנו, ונראה שרק 2 מוצרים יחד, מייצרים לנו 86% מהמכירות!

זה מדהים, האופה היקר שלנו, יכול לדעת מה בדיוק מניב לו את ההכנסות, ולפיכך , להתמקד בהן.

ניתוח פארטו עם Excel - כך נראית הטבלה בסוף
ניתוח פארטו עם Excel - כך נראית הטבלה בסוף
ניתוח פארטו עם Excel - כך נראית הטבלה בסוף

להוסיף גרף לניתוח הפארטו שלנו

אם נרצה להוסיף גרף - אפשר לעשות זאת בקלות.

שימו לב שגרף זה מכיל עבודה עם ציר משני - זה לא מסובך, אני מסביר זאת.

  • נסמן את 3 העמודות הבאות :
    • שם המוצר
    • כמות המכירות
    • אחוז מצטבר

(סמנו את 2 העמודות הראשונות, והשתמשו במקש Ctrl כדי לסמן גם את העמודה האחרונה)

כעת בלשונית הוספה, בחלק של תרשימים, נבחר באפשרות תרשים טורים.

קיבלנו גרף שנראה כך - ועדין לא אומר לנו כלום.

ניתוח פארטו עם Excel - גרף שעדין לא מראה אנליזה
ניתוח פארטו עם Excel - גרף שעדין לא מראה אנליזה
ניתוח פארטו עם Excel - גרף שעדין לא מראה אנליזה

להעביר את האחוז המצטבר בגרף - אל ציר משני

  • נבחר עם העכבר באחת מהנקודות של האחוזים (אצלי בצבע בורדו/אדום) שמופיעות מאוד נמוך בגרף.

  • לחיצה ימנית - נבחר באפשרות שינוי סוג תרשים של סידרה

  • כעת בסידרה ה-2 , נבחר בגרף קו

  • ובנוסף נסמן את ה-V של ציר משני

    ניתוח פארטו עם Excel - שינוי סוג תרשים לאחוזים
    ניתוח פארטו עם Excel - שינוי סוג תרשים לאחוזים
    ניתוח פארטו עם Excel - שינוי סוג תרשים לאחוזים

כעת כבר קיבלנו גרף בעל משמעות שמראה לנו למעשה

ש-2 העוגות הראשונות, תופסות את מרבית המכירות.

 

(למי שמעוניין להוריד את הערך של 120% מהציר המשני : לחיצה על הציר > עיצוב ציר….)

 

בשולי הדברים, אציין, שבתוסף Analisis Toolpack של מיקרוסופט, קיימת אפשרות לניתוח כזה מובנה, אך היא אינה המועדפת עלי, מפאת מספר חסרונות שקיימים בה. בכל זאת, אם אתם סטטיטיקאים, הכלי הזה ללא ספק הרבה יותר רלוונטי עבורכם, ואפשר למצוא מידע על כך, בעברית בקישור הזה.