15.11.2014 · 4 דקות קריאה · 737 מילים · איל ברדוגו
תוכן עניינים
הכלכלן וילפרדו פארטו - תמונה מתוך וויקיפדיההכלכלן וילפרדו פארטו - תמונה מתוך וויקיפדיה
הכלכלן והסוציולוג האיטלקי וילפרדו פארטו (המאה ה-19) , ניסח בין שלל הדברים שחקר את חוק פארטו, או בכינויו הידוע חוק 20:80. זהו לא “חוק” במובן הפשוט של המילה, אלא יותר כלל שמתקיים במקרים רבים.
הרעיון של חוק פארטו הוא שיש 20% מהדברים שגורמים ל-80% מהפעילות , וזה קיים גם להפך, כלומר 80% מהדברים, הם למעשה לא עיקר הפעילות.
בעסקים, הכלל הזה הוא כלי עזר חשוב ביותר, שמאפשר לנו להתמקד בעיקר, ולא בטפל. ויש לזה המון שימושים, אציין רק מספר דוגמאות פשוטות :
20% מהמוצרים אחראים ל-80% מהרווחים
20% מהעובדים מייצרים 80% מהעבודה.
20% מהתלמידים מייצרים 80% מהרעש
20% מהאנשים , הם יזמים, המספקים לשאר ה-80% עבודה (מרד הנפילים…).
וכדומה, ישנם עוד הרבה דוגמאות, וכאמור , הכלל הוא לא כלל “מדעי” במובן הרגיל של המילה, אלא ניתן לומר שהוא מתאר התפלגות שמתרחשת במקרים רבים.
אני אדגים כיצד לבצע ניתוח פארטו על רשימת מכירות, ולמצוא את המוצרים שיוצרים לנו הכי הרבה מכירות.
ואתם - מוזמנים להתאים אותם לצרכים שלכם.
בסוף ההסבר, צירפתי גיליון מלא ב Excel בענן.
אני מניח שטבלת המכירות שלכם, לצורך הפשטות, כוללת שתי עמודות בלבד :
שם המוצר
כמות המכירות למוצר
ניתוח פארטו עם Excel - כך נראית הטבלהניתוח פארטו עם Excel - כך נראית הטבלה
נבחר עם העכבר באחת מהנקודות של האחוזים (אצלי בצבע בורדו/אדום) שמופיעות מאוד נמוך בגרף.
לחיצה ימנית - נבחר באפשרות שינוי סוג תרשים של סידרה
כעת בסידרה ה-2 , נבחר בגרף קו
ובנוסף נסמן את ה-V של ציר משני
ניתוח פארטו עם Excel - שינוי סוג תרשים לאחוזיםניתוח פארטו עם Excel - שינוי סוג תרשים לאחוזים
כעת כבר קיבלנו גרף בעל משמעות שמראה לנו למעשה
ש-2 העוגות הראשונות, תופסות את מרבית המכירות.
(למי שמעוניין להוריד את הערך של 120% מהציר המשני : לחיצה על הציר > עיצוב ציר….)
בשולי הדברים, אציין, שבתוסף Analisis Toolpack של מיקרוסופט, קיימת אפשרות לניתוח כזה מובנה, אך היא אינה המועדפת עלי, מפאת מספר חסרונות שקיימים בה. בכל זאת, אם אתם סטטיטיקאים, הכלי הזה ללא ספק הרבה יותר רלוונטי עבורכם, ואפשר למצוא מידע על כך, בעברית בקישור הזה.